• VIANOČNÉ TVORIVÉ DIELNE V MATERSKEJ ŠKOLE

• Do fotogalérie bol pridaný nový album VIANOČNÉ TVORIVÉ DIELNE V MATERSKEJ ŠKOLE.

V materskej škole sme si vianočnú atmosféru spríjemnili spoločne s rodičmi a našimi deťmi príjemným popoludním v tradičných tvorivých dielňach. Piekli sa vianočné oblátky, ktoré sa ochutnávali, zdobili sa medovníky, tvorili sviečky z včelích plátov, vianočnú mágiu dotváralo liatie vosku. Deti si spoločne s rodičmi vytvárali rôzne vianočné ozdoby na stromček, vianočné svietniky. Občerstviť sa mohli chutným teplým punčom. Sviatočnú atmosféru dotvárali vianočné koledy, pri ktorých každý cítil, že Vianoce sú o chvíľu tu.

• KRAS A JASKYNE SLOVENSKA

• Do fotogalérie bol pridaný nový album KRAS A JASKYNE SLOVENSKA.

V prírodovednej exkurzii sme tento rok pokračovali aj so žiakmi 8.ročníka. Najprv sme navštívili jednu z najznámejších jaskýň na Slovensku – Važeckú jaskyňu, ktorej sa hovorí aj podzemná klenotnica horného Liptova. Hoci dĺžkou patrí medzi kratšie sprístupnené jaskyne, známa je výskytom bohatej kvapľovej výzdoby, nálezmi kostí jaskynných medveďov ako aj vzácnou jaskynnou faunou. Ďalšou v poradí bola Malá Stanišovská jaskyňa v Jánskej doline. Tu sme všetci dostali čelové lampy a spoznávali podzemie spolu s jaskyniarmi. Vápencové krásy sme spoznávali nielen pod zemou ale aj na povrchu. Bešeňovské travertíny boli ďalšou zastávkou, kde nechýbal ani chemický pokus o soliach. Na záver exkurzie sme neobišli ani národnú prírodnú pamiatku v oblasti TANAP - Lúčanský vodopád.

• SLOVENSKÉ OPÁLOVÉ BANE A SOLIVAR PREŠOV

• Do fotogalérie bol pridaný nový album SLOVENSKÉ OPÁLOVÉ BANE A SOLIVAR PREŠOV.

Načerpať nové informácie a vedomosti z prírodovedných predmetov chémia, biológia či geografia sme sa vybrali so žiakmi 7.ročníka na východné Slovensko. Veď vidieť a počuť informácie o prírodných krásach a dejoch priamo v prírode je nezabudnuteľné. Navštívili sme unikátny komplex technických objektov na čerpanie a varenie soli zo Soľanky v Solivare Prešov a následne Slovenské opálové bane, kde okrem unikátnej prehliadky zažili žiaci aj skúšku odvahy, keď sa museli v bani orientovať iba podľa hmatu v úplnej tme.

• Exkurzia Siedmakov

• Do fotogalérie bol pridaný nový album Exkurzia Siedmakov.

V mesiaci máj sme si pre našich žiakov siedmeho ročníka pripravili exkurziu do Hvezdárne v Žiari nad Hronom a Energolandu v Mochovciach. Vo Hvezdárni sme mali možnosť vidieť veľmi zaujímavé a poučné video s názvom Cesta sondy Voyager, v ktorom sme sa dozvedeli o objaviteľných cestách stanice po sústave planét. Po poučnom videu sme sa dostali na strechu hvezdárne, na ktorej sme pozorovali slnko v aktuálnej polohe a čase cez špeciálny ďalekohľad. Z planetária viedla naša cesta do Energolandu, informačného centra o energiách a výrobe elektriny. Deti si tu vyskúšali niektoré z interaktívnych exponátov, na ktorých sa mohli súčasne zabávať a hrať. Okrem toho sa prostredníctvom exponátov dozvedeli informácie o spotrebe energie človeka v dnešnej dobe, či o využití energií a jadrovej stope vo svete. Veríme, že deťom sa exkurzia páčila a aj vďaka nej sa veľa nového dozvedeli a naučili.

• Výlet za históriou

• Do fotogalérie bol pridaný nový album Výlet za históriou.

Žiaci 4.A a 4.C sa vybrali za objavovaním histórie. Spoločne sme sa boli pozrieť na miestach budúcej nemocnice v Martine, kde bola objavená osada stará 7500 rokov. Bohatý výklad a vyskúšanie si práce archológov, zanechal v deťoch nevšedný zážitok.

• VÝLETY V MATERSKEJ ŠKOLE

• Do fotogalérie bol pridaný nový album VÝLETY V MATERSKEJ ŠKOLE.

V rámci týždňa detských radostí k MDD sme s deťmi z materskej škole absolvovali výlety. Najmladšie deti do Valčianskej doliny, stredné deti do Rozprávkového lesa v Nezbudkej lúčke a predškoláci navštívili Rozprávkovú dedinu Habakuky na Donovaloch.

• DEŇ MATIEK V ŠKD

• Do fotogalérie bol pridaný nový album DEŇ MATIEK V ŠKD.

Minulý týždeň si deti z ŠKD uctili svoje mamičky, najdôležitejšie bytosti v ich životoch, besiedkou. Svoju lásku a vďaku vyjadrili rôznymi básňami, piesňami, tančekmi a divadielkami. Na záver svojim mamičkám odovzdali vlastnoručne vyrobené darčeky. Misia bola splnená… Nejedno očko nezostalo suché…

• McDonald´s Cup okresné kolo

• Do fotogalérie bol pridaný nový album McDonald´s Cup okresné kolo.

Víťazi okresného kola McDonald's CUP - Slovenská republika v Martine Základná škola s materskou školou Hurbanova ⚽️🏆🥇. Zverenci trénera Petra Peržela si víťazstvo vybojovali v konkurencií 13 ZŠ z okresu. Leo Kutman bol vyhlásený za najlepšieho hráča a Peťo Jurošek za najlepšieho brankára turnaja. 👍 Už v pondelok 15.5.2023 sa naši Hurbankáči zúčastnia na krajskom kole, kde budeme na Pltníkoch spolu s ďalšími 9 víťazmi okresných kôl zo Žilinského kraja bojovať o postup do celoslovenského finále, ktoré sa uskutoční v Poprade. Ďakujeme McDonald´s Martin za občerstvenie a ceny pre decká, moc si to vážime!👏👏👏

• HURBANKA V ANGLICKU

• Do fotogalérie bol pridaný nový album HURBANKA V ANGLICKU.

46 žiakov našej školy 7.-9. ročníka a pani učiteľky Labudová, Mikušová, Kordová a Bohušová sa vybrali spoznávať Južné Anglicko. 16.apríla v nedeľu ráno o 8.00 sme vyrazili z Martina. Prešli sme dlhú cestu cez Českú republiku, Nemecko, Holandsko, Belgicko a Francúzsko až kým sme ráno o 8.00 prišli do anglického prístavu Dover. Program našej exkurzie bol nasledovný:

17.apríl PONDELOK - BRIGHTON - prechádzka popri pláži ku Roayl Pavilion - The Lanes - Brighton pier - British airways i360 - ubytovanie sa v anglických rodinách

18.apríl UTOROK – SEVEN SISTERS a HASTINGS - prechádzka pri kriedových útesoch Seven Sisters - prechádzka po Hastingse - Pašerácke jaskyne - Sea life museum - Shipwreck museum - oddych na pláži

19.apríl STREDA – SOUTHAMPTON a ISLE OF WIGHT - svižná prechádzka v uliciach Southampton -cesta trajektom na ostrov Isle of Wight -návšteva Osborne house – sídlo kráľovnej Viktórie a princa Alberta

20.apríl ŠTVRTOK – LONDÝN - cestovanie metrom - Tower Bridge – múzeum, exhibition – sklenená podlaha - plavba loďou po Temži - pešia prechádzka Big Ben, Houses of Parliament, Westminster Abbey, London Eye, Trafalgar square, Buckingham palace - večer odchod domov.

Organizácia aj samotný priebeh takejto exkurzie si vyžaduje množstvo času, energie, veľkú dávku zodpovednosti a v neposlednom rade aj odvahu. Takouto exkurziou chceme učiť žiakov fungovať v cudzom svete, vnímať rozdiely kultúr, spoločnosti. Prestupy na trajekt, cestovanie v preplnenom metre na preplnenej stanici, čakanie na vstupy do pamiatok, cestovanie loďou, kráčanie v uliciach neznámych miest, neustále počítanie, spoločné fotenie, 24 hodín v autobuse, fungovanie v rodinách - to sú skúsenosti, ktoré žiakov učia zodpovednosti, dochvíľnosti, trpezlivosti, ohľaduplnosti, samostatnosti a tolerancie. Veríme, že si žiaci odniesli z Anglicka krásne zážitky aj užitočné lekcie.

• ŠKD - Apríl a príroda a prostredie okolo nás

• Do fotogalérie bol pridaný nový album ŠKD - Apríl a príroda a prostredie okolo nás.

Apríl - mesiac lesov, sa začal Svetovým dňom vtáctva a vyvrcholil Dňom Zeme. Počas celého mesiaca si deti v ŠKD pripomínali, aké dôležité je starať sa o prírodu a prostredie okolo nás. V rámci lesnej pedagogiky našu školu navštívil pán lesník Erik Hirschner, ktorý deťom priblížil svoju prácu. Deti si vyskúšali vábničku, mohli sa dotknúť rôznych darov lesa - parožia, rôznych koží lesných zvierat, počuli aké zvuky vydáva roh a dozvedeli sa zaujímavosti napríklad o kráľovi našich hôr - jeleňovi lesnom a iných zvieratách. Na záver sa zahrali hru “Na lesníkov”.

• EXKURZIA DO HVEZDÁRNE MATERSKÁ ŠKOLA

• Do fotogalérie bol pridaný nový album EXKURZIA DO HVEZDÁRNE MATERSKÁ ŠKOLA.

Deti z 8. triedy sa zúčastnili exkurzie do Astronomickej pozorovateľne Milana Rastislava Štefánika pri Gymnáziu Viliama Paulinyho-Tótha v Martine. Deti mali možnosť prostredníctvom interaktívneho programu trvajúcom 90 minút sa dozvedieť, ako vyzerá nočná obloha, prečo majú Veľká a Malá medvedica dlhé chvosty, vyskúšali si, ako vznikajú krátery na Mesiaci, pozerali sa cez ďalekohľad, nad hlavou sa im otáčala kupola. Z hvezdárne si odniesli veľa nových vedomostí o vesmíre a veľa zážitkov.

• Okresné kolá vo futbale

• Naši mladší žiaci a mladšie žiačky sa v tomto týždni zúčastnili Okresného kola v školskom pohári vo futbale. Obe družstvá potvrdili dominanciu a v súťažiach obsadili prvé miesta, ktoré zabezpečuje účasť v krajských kolách. Dievčatám, chlapcom a ich trénerom ďakujeme za vzornú reprezentáciu a držíme palce v ďalších kolách.

• Deň zeme MŠ

• Do fotogalérie bol pridaný nový album Deň zeme MŠ.

Dňa 21.4.2023 sme s deťmi v materskej škole pripomenuli Deň zeme rôznymi aktivitami. Upravili a vyčistili sme školský dvor a okolie materskej škole. V sobotu 22.4.2023 sme zorganizovali brigádu. Spoločne s rodičmi sme natierali zábradlie, vyklčovali skaly a zasypali, vyrovnali terén v okolí pieskoviska, orezali staré konáre...... Vyčistili dvor materskej školy. Ďakujeme všetkým rodičom, pani učiteľkám, ktorí sa brigády zúčastnili. Dokázali sme spoločnými silami urobiť kus práce pre naše deti. Taktiež ďakujeme za sponzorský dar pani Zbojovej za zabezpečenie hliny a pani Kataríne Fázikovej z firmy FAMA-MT s.r.o za sponzorský finančný dar, za ktorý sa zakúpili farby a štetce.

• Deň zeme

• Do fotogalérie bol pridaný nový album Deň zeme .

Už od roku 1970 je tento deň 22.4. vyhlásený ako medzinárodný deň – DEŇ ZEME. Pri tejto príležitosti sme sa rozhodli, že podporíme svojou aktivitou tento deň a pripravili sme si pre našich žiakov Projektový deň v tomto duchu. Hlavným cieľom bolo upriamiť pozornosť detí na očistu prostredia, v ktorom žijeme. Zvýšiť environmentálnu gramotnosť a upriamiť pozornosť na problémy ako sú odlesňovanie, či klimatická kríza, ochrana životného prostredia a zachovania biodiverzity pre budúce generácie. Hravou formou a prostredníctvom zážitkových aktivít sme deťom ukázali ako správne separovať a recyklovať, a prečo je to dôležité, aký význam má pre nás voda, ako chrániť, rozpoznávať lesy a aká dlhá stopa pri rozklade odpadu po nás ostáva. Zároveň sa naše deti formou odbornej prednášky od pani Ing. B. Šejirmanovej zo spoločnosti TURVOD dozvedeli veľa zaujímavých a podnetných informácii o VODE a tiež, že prírodné zdroje nie sú nevyčerpateľné. Deti sa nielen vzdelávali a hrali, ale aj navrhovali edukačnú spoločenskú hru so zameraním na environmentálnu výchovu, vyrábali z odpadového recyklovateľného materiálu nové veci s názvom VDÝCHNI VECIAM NOVÝ ŽIVOT. V spolupráci s mestom Martin a pánom poslancom Mgr. J. Petrášom žiaci našej školy očistili od odpadu mestskú časť KOŠUTY 1 a 2 . Záver projektového dňa sme zakončili spoločnou fotografiou v tvare SMAJlÍKA a názvu DEŇ ZEME. Veríme, že sa tento deň našim žiakom páčil, zahrali sa a odniesli si veľa informácií. Už teraz sa tešíme na podobné spoločné aktivity.

• Super Florbal - pohár - krajské kolo

• Do fotogalérie bol pridaný nový album Super Florbal - pohár - krajské kolo.

Dňa 13.4. 2023 sa žiačky našej školy zúčastnili krajského kola - Super florbal pohár, na ktorom hrali výborne a umiestnili sa na krásnom druhom mieste. Vo finále dievčatá porazilo Kysucké Nové Mesto, ktorému prajeme veľa šťastia na celoslovenskom kole. Dievčatám gratulujem a prajem ešte veľa športových úspechov.

• Exkurzia Košice

• Do fotogalérie bol pridaný nový album Exkurzia Košice.

Na konci mesiaca MAREC naše kroky spoločne smerovali do najvýznamnejšieho technického múzea na území Slovenka. Pre žiakov ôsmeho ročníka sme tak pripravili jednodňovú exkurziu v Košiciach. V STM sme mali možnosť nazrieť a vyskúšať si interaktívnu sieni elektrických výbojov. Prostredníctvom svetelných dynamických ukážok a elektrostatických pokusov mali deti možnosť sa aktívne zoznámiť s ochranou pred nebezpečným napätím z reálnym transformátorom, induktorom a generátorom. Poniektorí zažili v reálnej Faradayovej klietke nefalšovaný výboj z Teslovho transformátora, objavili ako prebieha zásah blesku v podobe Lichtenbergových obrazcov a mnoho iného. Druhou prehliadkou bola stála expozícia, kde sa deti dozvedeli a mali možnosť vzhliadnuť rozsiahlu zbierku a vypočuť si zaujímavosti z oblasti baníctva, hutníctva, kováčstva, strojárstva, energetiky, elektrotechniky, stavebníctva a zdravotníckej techniky, atď.. Taktiež mohli nazrieť do prírodovedných odborov reprezentujúcich zbierky historickej prístrojovej techniky z fyziky, chémie a astronómie. Poslednou zástavkou v tomto múzeu bola vedecko- technická časť, kde sa deti interaktívnym, hravým a hlavne zábavným spôsobom oboznámili s fyzikálnymi, mechanickými, optickými a elektrotechnickými javmi. Vyskúšali si optické klamy, 3D a 2D ilúzie, hlavolamy, akustické a elektrické zariadenia, merania postrehu a ešte mnoho iného. V závere našej exkurzie sme sa nezabudli odfotiť pri Dóme svätej Alžbety. Veríme, že sa deťom v tomto technickom múzeu páčilo a aj prostredníctvom takýchto ukážok sa nielen niečo nové naučili ale aj zabavili.

• Veľká noc v ŠKD

• Do fotogalérie bol pridaný nový album Veľká noc v ŠKD .

Po roku je tu zas, sviatkov jari čas… My sme ten čas využili a tvorivé dielne si užili. V ŠKD bolo veselo, počúvať hudbu sa nám zachcelo, preto sa nám heligonkári o skvelú hudbu postarali. Pani zlatá s vajíčkami zdobenie nám ukázali. A milý pán s halúzkami korbáče nám zapletali. Plno detí všade bolo aj rodičov prišlo mnoho. Veľa pekných výrobkov skrášľuje všetko navôkol. Teraz prišiel správny čas, poďakovať sa všetkým z vás dobrým ľuďom, ktorí prispeli a tento zážitok nám spestrili.

• Kontakt

• Základná škola s materskou školou, Hurbanova 27, Martin
        • +421 43 / 430 96 73
        • Hurbanova ulica 27, 03601 Martin 036 01 Martin Slovakia
        • Riaditeľka: Mgr. Renáta Mračková, riaditel@zshurbanova.sk +421 (0)43 428 75 71
        • Špeciálny pedagóg: Mgr. Janka Ďuratná, duratna@zshurbanova.sk +421 (0)903 287 571 Mgr. Jana Šventová, sventova@zshurbanova.sk 0911 520 010
        • Školský psychológ: Mgr. Barbora Beutelová, beutelova@zshurbanova.sk Mgr. Miroslava Francúzová, francuzova@zshurbanova.sk 0911 204 730
        • Vedúca ŠJ Monika Krížová; krizova@zshurbanova.sk +421 (0)43 430 96 72
        • Výchovný poradca Mgr. Martina Pavlíková PhD, pavlikova@zshurbanova.sk
        • Zástupca riaditeľa pre MŠ: Mgr. Iveta Šenšelová, senselova@zshurbanova.sk +421 (0)43 4230 453
        • Vedúca ŠKD: Zuzana Pittnerová pittnerova@zshurbanova.sk
        • Školský digitálny koordinátor - zathurecka@zshurbanova.sk, bolek@zshurbanova.sk